Nowa komunikacyjna przyszłość Poznania
KATEGORIA: Poznań
Trwa powolny powrót do normalności. Uniwersytety rozważają częściowe przyjmowanie studentów, restauracje zaczną przyjmować gości, a wielu z nas na nowo zacznie oddychać miejskim powietrzem. Jak zorganizować ruch, żeby odbywał się w bezpieczny i ekologiczny sposób? Na te pytania przez ostatnie tygodnie odpowiedzi szukali dyrektorzy miejskich spółek oraz przedsytawiciele Urzędu Miasta. W kwietniu prezydent Jacek Jaśkowiak deklarował potrzebę stworzenia nowych rozwiązań komunikacyjnych – zapomnijmy o tym, że tramwajem mogło podróżować 200 osób. Nawet jeżeli będziemy korzystali z masek i dezynfekowali wszystkie miejsca to wciąż będzie się należało liczyć z ograniczeniami. Z tego powodu, najbezpieczniejszym sposobem przemieszczania się jest samochód, rower lub własne nogi. Nie zmieścimy w Poznaniu większej liczby samochodów. W jednym samochodzie przebywa średnio 1,1 pasażera. Gdybyśmy w tej chwili chcieli umożliwić wszystkim podróżowanie samochodami, to miasto stanie w gigantycznym korku. Musimy szukać takich rozwiązań, które pozwolą nam przenieść część strumieni, które do tej pory były przepuszczane przez transport publiczny przemieścić inaczej – zakończył prezydent. Dziś poznaliśmy zapisy pakietu dla mobilności – nowej normalności na ulicach Poznania.
Urząd miasta deklaruje, że nie będzie zachęcał Poznaniów do wyboru samochodu jako głównego środka transportu. Rozwiązaniem ma być zwiększenie ruchu rowerowego, swobodny przepływ pieszych i priorytet dla komunikacji publicznej. Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok. 37 procent. Celem UMP ma być utrzymanie tego poziomu po zniesieniu ograniczeń. W związku z tym do końca tego roku zmiany zajdą na kilkudziesięciu ulicach. Zmiany będą dotyczyły również całych dzielnic. Z uwagi na bezpieczeństwo pieszych, przejścia dla pieszych zostaną doświetlone, a chodniki poszerzone. W tym celu zmniejszy się liczba miejsc przeznaczonych do parkowania aut. Do końca 2020 roku zmiany widoczne będą na ulicach: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego - Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej, a także w okolicach Garbar i Marcinkowskiego. Ruch zostanie także uporządkowany na Śródce oraz na Wildzie i Łazarzu, gdzie jesienią uruchomiona będzie Strefa Płatnego Parkowania. Urzędnicy planują położyć szczególny nacisk na okolice szkół. Pilotażowy program „ulic przyszkolnych" zakłada wprowadzenie zakazu wjazdu w okolice szkół w godzinach przed rozpoczęciem lekcji.
Zmiany czekają również ruch rowerowy. W ramach usprawnienia połączeń uruchomiona zostanie brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej. Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czas przebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe, a co za tym idzie zmniejszy się przestrzeń dla samochodów. Podobnie na ulicy Głogowskiej, tam również zostaną wyznaczone pasy rowerowe. Dodatkowo rowerzyści będą mogli się poruszać po wszystkich wprowadzanych buspasach - m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.
Ostatnim elementem pakietu mobilności jest transport publiczny. W skrócie ma być szybciej i punktualniej. Jak? Przez zwiększenie liczby buspasów. W najbliższych tygodniach zostaną uruchomione na ul. Przybyszewskiego (odcinek Marcelińska - Bukowska), a także na al. Niepodległości oraz na Garbarach - od Małych Garbar do ul. Długiej. Do końca czerwca siatka buspasów uzupełniona będzie o odcinek biegnący od Cytadeli. W wakacje wdrożona zostanie czasowa organizacja ruchu związana z przebudową ronda Rataje oraz na ul. Głogowskiej. Powstaną tymczasowe buspasy na moście Królowej Jadwigi oraz ul. Piłsudskiego, a na Łazarzu - pomiędzy Stablewskiego i Berwińskiego - wydzielone od ruchu samochodowego zostanie torowisko, podobnie jak na na całym odcinku od ul. Palacza aż do ul. Ściegiennego.
fot. poznan.pl
Urząd miasta deklaruje, że nie będzie zachęcał Poznaniów do wyboru samochodu jako głównego środka transportu. Rozwiązaniem ma być zwiększenie ruchu rowerowego, swobodny przepływ pieszych i priorytet dla komunikacji publicznej. Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok. 37 procent. Celem UMP ma być utrzymanie tego poziomu po zniesieniu ograniczeń. W związku z tym do końca tego roku zmiany zajdą na kilkudziesięciu ulicach. Zmiany będą dotyczyły również całych dzielnic. Z uwagi na bezpieczeństwo pieszych, przejścia dla pieszych zostaną doświetlone, a chodniki poszerzone. W tym celu zmniejszy się liczba miejsc przeznaczonych do parkowania aut. Do końca 2020 roku zmiany widoczne będą na ulicach: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego - Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej, a także w okolicach Garbar i Marcinkowskiego. Ruch zostanie także uporządkowany na Śródce oraz na Wildzie i Łazarzu, gdzie jesienią uruchomiona będzie Strefa Płatnego Parkowania. Urzędnicy planują położyć szczególny nacisk na okolice szkół. Pilotażowy program „ulic przyszkolnych" zakłada wprowadzenie zakazu wjazdu w okolice szkół w godzinach przed rozpoczęciem lekcji.
Zmiany czekają również ruch rowerowy. W ramach usprawnienia połączeń uruchomiona zostanie brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej. Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czas przebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe, a co za tym idzie zmniejszy się przestrzeń dla samochodów. Podobnie na ulicy Głogowskiej, tam również zostaną wyznaczone pasy rowerowe. Dodatkowo rowerzyści będą mogli się poruszać po wszystkich wprowadzanych buspasach - m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.
Ostatnim elementem pakietu mobilności jest transport publiczny. W skrócie ma być szybciej i punktualniej. Jak? Przez zwiększenie liczby buspasów. W najbliższych tygodniach zostaną uruchomione na ul. Przybyszewskiego (odcinek Marcelińska - Bukowska), a także na al. Niepodległości oraz na Garbarach - od Małych Garbar do ul. Długiej. Do końca czerwca siatka buspasów uzupełniona będzie o odcinek biegnący od Cytadeli. W wakacje wdrożona zostanie czasowa organizacja ruchu związana z przebudową ronda Rataje oraz na ul. Głogowskiej. Powstaną tymczasowe buspasy na moście Królowej Jadwigi oraz ul. Piłsudskiego, a na Łazarzu - pomiędzy Stablewskiego i Berwińskiego - wydzielone od ruchu samochodowego zostanie torowisko, podobnie jak na na całym odcinku od ul. Palacza aż do ul. Ściegiennego.
fot. poznan.pl