Jak się jeździ rowerem po poznańskiej metropolii?
KATEGORIA: Poznań
Samorządy Metropolii Poznań przystąpiły do Badania Klimatu Rowerowego 2020. Każdy cyklista może ocenić warunki infrastrukturalne, bezpieczeństwo, ale i relacje na linii rowerzyści-kierowcy. Badanie prowadzone jest równolegle w innych europejskich krajach.
W ramach Badania Klimatu Rowerowego szukamy odpowiedzi na pytania: Czy Twoja miejscowość odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda rowerem w Twojej miejscowości sprawia radość, czy jest raczej źródłem stresów? Europejskie Badania Klimatu Rowerowego 2020 są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Realizuje je Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
Badania są prowadzone według sprawdzonej i rozwijanej przez Allgemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) i Politechnikę Drezdeńską metodologii Fahrrad-Klima-Test. Proces badawczy składa się z trzech faz: rekrutacji zainteresowanych samorządów, badania właściwego (mieszkańcy-codzienni użytkownicy rowerów wypełniają anonimową ankietę, online lub stacjonarnie, w której oceniają warunki panujące
w swoim mieście lub gminie) oraz przygotowania raportów. Obecnie trwa drugi z opisanych etapów. Wyniki przedstawiane są w 6-stopniowej skali i będą powszechnie dostępne.
- Udział samorządów w badaniu jest bezpłatny – tłumaczy Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, organizator projektu badawczego. – Wyniki testu umożliwią stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.
Wyniki badań kierowane są do samorządowców, osób decyzyjnych i odpowiedzialnych za kształtowanie ruchu. Do udziału zgłosiło się 90 samorządów z całej Polski. - Co czwarty z nich to gmina lub miasto z Metropolii Poznań – informuje Ewelina Rychlewska, koordynator projektu w Metropolii Poznań – Cieszymy się, że na udział zdecydowały się wszystkie metropolitalne jednostki samorządowe. To ułatwi nam szerokie spojrzenie na temat, nie tylko porównanie, ale i wspólne wyciąganie wniosków by dalej uatrakcyjniać warunki jazdy rowerem w naszym regionie. Zdajemy sobie sprawę, że to badanie sondażowe, dlatego zależy nam by jak najwięcej aktywnych cyklistów oddało swój głos – podkreśla Rychlewska.
Badanie ruszyło 5 listopada. W pierwszym tygodniu najwięcej ankiet na terenie Metropolii zostało wypełnionych przez cyklistów z Poznania (173), Mosiny (101) i Lubonia (97). Opinie płyną już ze wszystkich metropolitalnych samorządów, ale żeby wyniki zostały ujęte w końcowym raporcie potrzebne jest przekroczenie progów. Dla najmniejszych gmin (do 50 tys. mieszkańców) to 50 wypełnionych ankiet, dla największych (powyżej 200 tys. mieszkańców, w Metropolii dotyczy to Miasta Poznań) potrzeba minimum dwustu uczestników badania.
Udział w trwającym do grudnia Badaniu Klimatu Rowerowego 2020 jest możliwy po wejściu na stronę www.rowerowyklimat.pl, gdzie znajduje się ankieta. Pytania dotyczą 6obszarów – klimatu ruchu drogowego, wartościowania korzystania z rowerów, bezpieczeństwa, komfortu jazdy i infrastruktury. Dodatkowym tematem, którego nie było we wcześniejszych, zagranicznych edycjach, jest sprawdzenie jak
COVID19 wpływa na jazdę rowerem.
W ramach Badania Klimatu Rowerowego szukamy odpowiedzi na pytania: Czy Twoja miejscowość odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda rowerem w Twojej miejscowości sprawia radość, czy jest raczej źródłem stresów? Europejskie Badania Klimatu Rowerowego 2020 są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Realizuje je Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
Badania są prowadzone według sprawdzonej i rozwijanej przez Allgemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) i Politechnikę Drezdeńską metodologii Fahrrad-Klima-Test. Proces badawczy składa się z trzech faz: rekrutacji zainteresowanych samorządów, badania właściwego (mieszkańcy-codzienni użytkownicy rowerów wypełniają anonimową ankietę, online lub stacjonarnie, w której oceniają warunki panujące
w swoim mieście lub gminie) oraz przygotowania raportów. Obecnie trwa drugi z opisanych etapów. Wyniki przedstawiane są w 6-stopniowej skali i będą powszechnie dostępne.
- Udział samorządów w badaniu jest bezpłatny – tłumaczy Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, organizator projektu badawczego. – Wyniki testu umożliwią stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.
Wyniki badań kierowane są do samorządowców, osób decyzyjnych i odpowiedzialnych za kształtowanie ruchu. Do udziału zgłosiło się 90 samorządów z całej Polski. - Co czwarty z nich to gmina lub miasto z Metropolii Poznań – informuje Ewelina Rychlewska, koordynator projektu w Metropolii Poznań – Cieszymy się, że na udział zdecydowały się wszystkie metropolitalne jednostki samorządowe. To ułatwi nam szerokie spojrzenie na temat, nie tylko porównanie, ale i wspólne wyciąganie wniosków by dalej uatrakcyjniać warunki jazdy rowerem w naszym regionie. Zdajemy sobie sprawę, że to badanie sondażowe, dlatego zależy nam by jak najwięcej aktywnych cyklistów oddało swój głos – podkreśla Rychlewska.
Badanie ruszyło 5 listopada. W pierwszym tygodniu najwięcej ankiet na terenie Metropolii zostało wypełnionych przez cyklistów z Poznania (173), Mosiny (101) i Lubonia (97). Opinie płyną już ze wszystkich metropolitalnych samorządów, ale żeby wyniki zostały ujęte w końcowym raporcie potrzebne jest przekroczenie progów. Dla najmniejszych gmin (do 50 tys. mieszkańców) to 50 wypełnionych ankiet, dla największych (powyżej 200 tys. mieszkańców, w Metropolii dotyczy to Miasta Poznań) potrzeba minimum dwustu uczestników badania.
Udział w trwającym do grudnia Badaniu Klimatu Rowerowego 2020 jest możliwy po wejściu na stronę www.rowerowyklimat.pl, gdzie znajduje się ankieta. Pytania dotyczą 6obszarów – klimatu ruchu drogowego, wartościowania korzystania z rowerów, bezpieczeństwa, komfortu jazdy i infrastruktury. Dodatkowym tematem, którego nie było we wcześniejszych, zagranicznych edycjach, jest sprawdzenie jak
COVID19 wpływa na jazdę rowerem.